Vanuit de woonkamer hoor je geluiden die erop wijzen dat het spel tussen de kinderen er niet zo lekker aan toe gaat. Als je gaat kijken, zie je je kind als een passieve wokkel op bank hangen. Hij is nog net in staat de energie op te brengen om zijn zusje van een afstandje te klieren. Wat is hier aan de hand? Je kind verveelt zich! Erger jij je groen en geel aan dat vervelen? In dit artikel geef ik je een aantal redenen waarom kinderen zich vervelen, de voordelen van verveling – ja echt, die zijn er in overvloed – en geef ik je tips hoe je hiermee om kunt gaan.

 

Waarom vervelen kinderen zich?

Elke kind verveelt zich wel eens, dat is heel normaal. Sterker nog, vervelen is heel nuttig, maar daar later meer over! Maar als je merkt dat je kind zich structureel verveelt, kan dit wellicht een van de oorzaken zijn:

  • Je kind heeft te veel prikkels. Netflix, gamen en Youtube kan de hele dag door. Je kan kijken wat, wanneer en hoe lang je dat wil. Als er even een gevoel van verveling is, is het gemakkelijk om gebruik te maken van een scherm. Gevolg: weg verveling! Als dit constant de oplossing is om met verveling om te gaan, wordt het steeds lastiger voor je kind om zichzelf te vermaken.
  • Je kind heeft te weinig prikkels. Soms kan een kind zich ook vervelen omdat hij opzoek is naar uitdaging. Je kunt checken of het speelgoed nog bij de leeftijd past en/of hij nog voldoende beweging krijgt.
  • Je kind heeft een te volle agenda. Voor een kind dat gewend is dat hun (vrije) tijd wordt bepaald door de ouders – denk aan elke dag een verplichting zoals sport, muziekles, speelafspraken etc. – is het lastiger voor een kind om de overstap te maken waarbij hij zelf verantwoordelijk is voor zijn eigen vermaak.
  • Je kind heeft te veel speelgoed en/of bezit speelgoed dat de fantasie en creativiteit niet voldoende aanspreekt.
  • Er zit een andere reden achter de verveling, zoals aandacht willen, “honger” of dorst hebben en/of graag iets samen willen doen.

 

Wat zijn de voordelen van verveling?

Verveelde kinderen veroorzaken vaak ongemakkelijke gevoelens bij ons zelf. Je voelt de druk om ze te gaan entertainen en een oplossing te vinden voor hun verveling. Uit dit ongemak – en laten we eerlijk zijn; om ervan af te zijn – zeggen we regelmatig dat ze mogen gamen of tv kijken. Maar wanneer je het grootste deel van een kind zijn jeugd voorschrijft wat hij moet doen of het probleem oplost met een scherm, mist jouw kind de vreugde van het ontdekken van iets nieuws. Maar naast het ontdekken van een nieuwe activiteit of spel, zijn er meer voordelen:

  • Verveling biedt de gelegenheid om naar binnen te keren en deze tijd te gebruiken om na te denken over van alles en nog wat. Het is een kans om te mijmeren over de dingen die je kind heeft meegemaakt, zichzelf vragen te stellen, na te denken over de antwoorden op die vragen en te reflecteren. Dit lukt niet goed wanneer je kind actief met iets bezig is.
  • Verveling zorgt ervoor dat je gedachten afdwalen en je kan dagdromen. Dit stimuleert de creativiteit en fantasie.
  • Als er geen verveling bestond zou een kind minder bereid zijn om op avontuur te gaan of het gevoel van avontuur op te zoeken. Het zoeken naar nieuwe activiteiten en ideeën, maakt een kind tot wie hij hoort te zijn: nieuwsgierig, intelligent en constant opzoek naar het volgende om te ontdekken.
  • Verveling draagt bij aan het ontwikkelen van planningsvaardigheden, probleem oplossen, flexibiliteit en organisatievaardigheden. Dit zijn vaardigheden die vaak minder goed ontwikkeld zijn bij kinderen waarvan het leven erg gestructureerd wordt.
  • Door verveling wordt de besluitvaardigheid om iets (nieuws) uit te proberen gestimuleerd. Hierdoor wordt het vertrouwen in zichzelf vergroot. “Hey, ik verveelde mij. Ik heb dit zelf opgelost en veel plezier gehad!”

verveling, vervelen, voordelen van vervelen

Wat kan je doen als jouw kind zich verveelt?

Wat je goed moet onthouden is dat de verveling van jouw kind niet jouw probleem is. Veel ouders denken dat ze voor alles een oplossing moeten hebben, dus komen ze met tientallen voorbeelden, die meestal binnen no-time van tafel worden geveegd. Wat zou je wel kunnen doen?

  • Reageer niet direct als je kind zich verveelt. Als je iedere keer gaat nadenken over een oplossing voor hun probleem, dan ontneem je hem de kans om zelf met eigen nieuwe ideeën te komen. Als je alles laat vallen omdat je kind aandacht wil, dan leert hij niet om zichzelf te vermaken.
  • Wacht zo lang mogelijk met het geven van een scherm. Laat je kind zien wat een gezonde houding is ten opzichte van technologie. Je kunt niet van je kind verwachten dat hij een gezonde houding ontwikkelt als je zelf steeds op je telefoon zit te scrollen.
  • De meeste kinderen hebben te veel speelgoed, maar ook speelgoed dat weinig aan de creativiteit en fantasie overlaat. Zorg dat je materialen in huis hebt die je kind stimuleert tot creatief spel. Denk aan; planken, oude lakens, dekens, dozen, stof, oude kleding, bakjes en potjes en knutselspullen als papier, verf, potloden etc. Maar denk ook aan materialen uit de natuur, zoals bladeren, dennenappels, stokjes, stenen e.d. Een steen kan bv. de ene keer als geld worden gebruikt, de andere keer kan er een mandala mee worden gemaakt. Deze materialen behoren niet tot een specifieke activiteit, maar kunnen dus gebruikt worden om zelf iets mee te creëren. Een belangrijk ding; let niet op de bende die ontstaat bij dit creatieve spel. Bij spelen hoort nu eenmaal rommel. Geniet van het spel wat gespeeld wordt en maak van tevoren afspraken over het opruimen.
  • Neem je kind mee naar buiten. Ga naar een plek met veel ruimte waar je kind kan klimmen, klauteren, rennen en vies kan worden. Laat je kind risico’s nemen. Kinderen voelen heel goed aan wat ze wel en niet kunnen. Help niet te snel, maar laat je kind zelf een oplossing zoeken. Zoek zelf een lekker plekje op en KIJK, observeer wat er gebeurt, hoe je kind problemen aangaat en geniet van het spel. Maar beter nog, doe lekker mee! Je kind vindt dit geweldig en samen maak je mooie herinneringen.
  • Als je toch een opdracht wil geven, geef je kind dan een creatieve opdracht met een open einde. Denk aan het bouwen van een hindernisbaan in de tuin of het maken van een speurtocht. Bij dit soort opdrachten worden kinderen uitgedaagd om zelf te bepalen wat de schat wordt, deze te verstoppen, opdrachten te verzinnen etc.
  • Maak een ideeën pot. Bespreek samen wat er allemaal in zou kunnen. Zorg ervoor dat de activiteiten zo vrij mogelijk zijn, zodat je kind er zelf invulling aan kan geven en zijn eigen creativiteit erin kwijt kan. Iedere keer als je kind zich verveelt kan hij iets uit de pot halen. Spreek wel af hoe vaak er “gepast” mag worden.
  • Toon begrip voor de verveling. Als je kind vertelt dat hij zich verveelt, zou je een van de volgende dingen kunnen zeggen:
    • Jammer.
    • Dat is prima.
    • Het is oké om je te vervelen.
    • Ik weet dat je iets zal bedenken.
    • Vertel dat verveling goed is voor de hersenen. Je kunt je kind aansporen om er achter te komen hoe ze daar mee om moeten gaan zonder technologie of iets dat met internet verbonden is.
  • Mochten al deze tips niet werken, dan is er iets wat altijd werkt. Als je kind aangeeft zich te vervelen, zeg je het volgende: “Ik hoopte al dat je je ging vervelen. De was moet nog gedaan worden, de vaatwasser moet nog worden uitgeruimd en er moet nog gestofzuigd worden. Daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken. Wat wil je het liefste doen?” Moet jij eens zien hoe snel ze in de benen komen om een andere activiteit te verzinnen! 😉

Dus de volgende keer als je kind zich verveelt? Laat dan niet meteen alles vallen en kom niet met een oplossing. Laat het gebeuren en vertrouw op de positieve uitwerk van de verveling!